Amsterdam

Nieuw Zeeland

Selecteer een dag:
Locatie
Ook vanmorgen begon het met bewolking. Iets waar de Westkust bekend om staat (naast de Sandflies). Gistermiddag werd het later toch nog mooi weer, wellicht zou dat vandaag ook gebeuren, er waren 'fine periodes' voorspeld voor de Westkust voor vandaag.

In de morgen hebben we eerst ons dagboek bijgewerkt en zijn toen Greymouth in gegaan. In een cafe hebben we wat gedronken en de krant gelezen. Buitengekomen zagen we dat het langzaam begon op te klaren, het beloofde toch nog een zonnig dagje te worden! Het centrum van Greymouth bestaat uit een aantal winkelstraten en flink wat industrie. Dit laatste is begrijpelijk aangezien het eindpunt van de trein (Tranzalpine) Greymouth is, komende vanuit Christchurch. Tevens is er een flinke haven.

Al een paar weken zijn we op zoek naar een goedkope en simpele campingtafel, zo eentje waarvan de poten in kunnen klappen...gek genoeg worden er overal campingstoelen verkocht in alle soorten en maten vanaf $15 tot $150 maar geen goedkope campingtafels, die beginnen bij $99 en da's een beetje zonde voor 2 maanden camperen. In het stadje hebben we een aantal Engelstalige leesboeken gekocht en inmiddels was het zonnetje aan het schijnen! Alexander had gisteren op het strand een greenstone gevonden. Dezelfde maat en soort steen lag te koop voor $15 in een plaatselijk winkeltje, terwijl je ze ook (af en toe) op het strand kunt vinden. Een aantal gebieden in de buurt staat bekend om de 'Greenstone' die door rivieren uit de bergen wordt gespoeld.

Aan het begin van de middag was het al weer aardig opgeklaard en reden we de 40km terug naar Punakaiki om de Pancake Rocks nogmaals te bekijken. Wellicht zou de zuiderwind voor wat meer blowhole-actie zorgen, de blauwe lucht werkte in ieder geval goed mee. Bij de Pancakerocks aangekomen was het drukker dan druk, net als gisteren. Overal toeristen die een glimp van dit beroemde en populaire natuurverschijnsel wilden opvangen en vastleggen met hun camera's (sommige stellen hadden ieder een fototoestel en een videocamera bij zich om elkaar te fotograferen en te filmen).

Ook vandaag was de zee bijzonder rustig. De zon gaf wel weer een heel ander plaatje dan wat we gisteren al gezien hadden. Op een van de terrasjes bij het bezoekerscentrum aten we een ijsje en reden weer terug naar Greymouth. Op de camping hebben we de rest van de middag lekker gelezen en op het strand gezocht naar meer Greenstone...we konden er geen een meer vinden! Het exemplaar van Alexander koesteren we dus.