Amsterdam

Nieuw Zeeland

Selecteer een dag:
Locatie
Ondanks de grote hoeveelheid kinderen op de camping, hadden we een heerlijk rustige nacht en sliepen we beiden als marmotten! Helaas werden we vandaag wakker met regen en bewolking en was er geen opklaring te bekennen. In de tent lazen we de krant voordat we gingen douchen en ontbijten. De camping is een prima uitvalsbasis voor verschillende dagtochten dus we boekten nog een nachtje extra en besloten om vandaag naar Te Waikoropupu (kortweg Pupu) Springs te rijden.

Bij de receptie vertelde men ons dat een tocht naar Farewell Spit (het uiterste puntje van Golden Bay) alleen maar georganiseerd met een 4-wheel drive te maken is. De kosten bedragen rond de $65 pp en met een mooie strandwandeling aan de westkust schijn je hetzelfde te zien. Ook dat wilden we gaan doen met mooi weer.

Pupu Springs is een zeer grote bron (1,5 km3) met water dat tot het zuiverste van het Zuiderlijk Halfrond kan worden gerekend. Het duurt 2 tot 10 jaar voordat het water zich door de zanderige bodem omhoog heeft gewerkt en vindt zijn oorsprong in de Takaka River die vanuit de bergen naar beneden stroomt. Een boswandeling bracht ons naar de bron die inderdaad enorm helder was. Met het polarisatiefilter konden we de spiegeling uit het water filteren en zagen de prachtige onderwaterwereld. Het is ook een populaire duikbestemming, echter met 11,7 graden is het niet de warmste plek om te duiken. ;-)

In de verschillende boekjes hadden we gelezen dat het mogelijk is om je eigen zalm te vangen. Zonder enige viservaring besloten we dit vandaag maar eens te gaan doen. Inmiddels was het droog, dus prima weer om een paar uur naar een dobber te kijken. Beiden hadden we nauwelijks viservaring maar het leek ons leuk om eens compleet wat anders te gaan doen.

Vanuit Pupu Springs reden we naar de Anatoki River waar de Anatoki Salmon aan ligt. Gebruik van hengel en schepnet is gratis, je betaalt alleen het aantal kilogram zalm dat je vangt. Het is echter ook de bedoeling dat je de zalm die je vangt zelf doodmaakt...een minder vooruitzicht maar we gingen het proberen. Gewapend met de werphengel liepen we naar een grote natuurlijke visvijver. We zochten een mooi stekkie en Sjoerd gooide als eerste uit. Direct kwamen er joekels van zalmen rond de dobber zwemmen. Er werd geen aas gebruikt maar een stukje hout zat vast aan het haakje dat veel lijkt op de brokjes aas die je ook in het water kunt gooien om ze te lokken. Blijkbaar hadden de zalmen goed in de gaten dat dit geen échte aas was, want ze bleven alleen maar nieuwsgierig rond het haakje zwemmen.

Een familie verderop had al een flinke zalm gevangen en gaf ons hun zakje aas, zij waren immers al voorzien. Zodra ze weg waren namen we ook hun visstekkie (op een bruggetje) in beslag en begonnen te vissen. Sjoerd wierp de haak (met dobber) zo ver mogelijk en Alexander gooide ondertussen stukjes aas in de buurt van de dobber, in de hoop dat een zalm zich vast zou 'bijten' in het stukje hout...en het haakje. Helaas hadden we niet veel succes...we stopten met aas gooien en Sjoerd gooide een paar keer het haakje met de dobber in het water en had ineens beet! Een joekel van een zalm had zich vastgebeten in het haakje en trok als een gek. Alexander pakte snel het schepnet en Sjoerd begon in te halen. We voelden ons net twee kleine kinderen die voor het eerst een vis aan de haak hadden geslagen. Met veel inspanning haalden we de vis aan land en legden hem in de plastic bak die we hadden gekregen. Met een mes maakte Sjoerd zijn vis dood, we hadden goede instructies gekregen hoe we dat moesten doen, en de eerste vangst was binnen!

Sjoerd had geluk gehad, nu Alexander nog! Met de hengel ging hij naar dezelfde plek en wierp deze een paar keer uit. Ook hij had vrij vlot beet! Terwijl Alexander worstelde om de hengel vast te houden en de vis binnen te halen, pakte Sjoerd het schepnet en schepte de zalm uit het water. Nadat Alexander zijn vis had gedood, liepen we terug naar de keuken van Anatoki Salmon waar de vis werd gewogen. Alexander had een zalm van 1,7kg gevangen en Sjoerd eentje van 2,3kg. Je betaalde hier $16 per kg en $8 extra om de zalm te laten roken...want dat wilden we natuurlijk! De vis werd gefileerd en de vier enorme stukken zalmfilet werden in een half uur tijd voor ons gerookt. Natuurlijk wilden we een paar stukken proberen en het smaakte voortreffelijk...verser kun je ze niet hebben! De rest (ruim 2kg) kregen we mee naar huis dus je raadt wel wat wij vanavond gaan eten!

Op de terugweg kochten we in Takaka een fles witte wijn en vonden een goedkoop Internet Café (in de huiskamer van een familie) waar we nu ons dagboek aan het bijwerken zijn. De weersvooruizichten voor morgen zijn heel goed, als we nu naar buiten kijken zien we dat het langzaam opklaart. Morgen gaan we richting Farewell Spit voor een mooie strandwandeling en verder zien we wel weer wat er op ons af komt. Maar vanavond...en de rest van de week...staat er gerookte zalm op het menu!