Amsterdam

Nieuw Zeeland

Selecteer een dag:
Locatie
Bij het opstaan zagen we het al direct...het zou eindelijk weer eens een mooie dag worden! Omdat het de hele nacht had geregend was onze tent wederom flink nat. Alle spullen hadden we snel ingepakt. Met het mooie weer zou deze op de volgende camping toch wel snel drogen.

Nu snapten we ook waarom onze camping 'mountain view' heette. In de verte zagen we de besneeuwde toppen van Mt. Cook die door de blauwe lucht extra opvielen. Omdat we gisteren de Franz Josef Gletsjer bij slecht weer hadden gezien, wilden we deze vandaag eens met een blauwe lucht gaan bekijken. Aangekomen bij de parkeerplaats parkeerden we onze auto en begonnen aan de wandeling die we gisteren ook liepen. Op een bepaald punt in de tocht, na een half uur lopen, hing een touw met een bord waarop stond dat we gevaarlijk gebied gingen betreden. Gisteren liepen we dezelfde tocht onder veel slechtere omstandigheden dus kropen we gewoon onder het touw door. Achter het touw stonden twee ladders waarmee je over de rotsen kon lopen om aan de voet van de gletsjer te komen...en wat was deze nu prachtig. In de verte de felblauwe ijsmassa, sneeuw en vooral veel zon. Een kwartier verder lopen stonden we zelf op het ijs, we kenden het terrein inmiddels, en namen volop foto's van het gebied...schitterend gewoon!

Een uur later stonden we weer bij de auto en besloten om zoveel mogelijk van het gebied vandaag te bekijken...dus ook Fox Glacier. Dit kleine plaatsje met de bijbehorende gletsjer lag 23km verderop. Hier aangekomen reden we direct naar de gletsjer. Met dit mooie weer wilden we eerst de wandelingen naar de uitzichtspunten lopen...die zouden nu echt de moeite waard zijn. Na over een onverharde (maar goed begaanbare) weg te hebben gereden, kwamen we bij een parkeerplaats waar een aantal wandelingen startte. Een retourtrip naar hét uitzichtspunt op de gletsjer zou anderhalf uur in beslag nemen maar was volgens twee oudere dames zeker de moeite waard. Een tocht door een prachtig native-forrest en over verschillende beekjes bracht ons bij de 'Chalet Viewpoint' recht voor de gletsjer...nog breder en nog mooier dan de Franz Josef. Vanuit daar zagen we de gletsjer in zijn geheel en genoten we van het uitzicht met nog steeds prachtig weer!

Terug bij de parkeerplaats werden we geinterviewd door een dame van het DOC die informeerde naar de 'overlast' die de verschillende vliegtuigen en helicopters al dan niet zouden veroorzaken. Men is er zeer op gebrand in Nieuw-Zeeland dat het massatoerisme niet in negatieve vorm gaat overheersen.
Na het interview liepen we naar onze auto en maakten deze open...één deur ging open...centrale deurvergrendeling stuk? Sjoerd probeerde de auto te starten...eehm...lichten aangelaten? Kortom; accu compleet leeg. AA bellen...mobiele telefoon aan...geen ontvangst...GREAT! De dame van het DOC had gelukkig een portofoon bij zich waarmee ze contact kon maken met het informatiecentrum in het stadje Fox Glacier. Zij zouden een garagebedrijf bellen om ons te komen 'redden'. Na drie kwartier wachten was er nog steeds geen garage gekomen en we zagen dat er een jeep het terrein op kwam rijden. De zeer behulpvaardige chauffeur gaf aan helaas geen startkabels bij zich te hebben, maar hij opende direct daarop zijn motorkap en schroefde zijn accu eruit, legde deze in onze auto, en 5 minuten later was onze auto gestart! Terug in Fox Glacier informeerde we de garage dat we geen hulp meer nodig hadden 'We were just about to come to you guys!' sprak de monteur...yeah right!

In fox reden we naar een andere toeristische trekpleister in dit gebied...Lake Matheson, ook wel Mirror Lake genoemd. Vanaf de parkeerplaats liepen we de wandeling om het meer dat bekend staat om de weerspiegeling in het water van Mt. Tasman en Mt. Cook. Behalve vandaag. Inmiddels waren er dikke wolken over de bergen heen getrokken. De wandeling om het meer duurde anderhalf uur en was zeker de moeite waard. Bij het restaurant aan het meer adviseerde men ons om vroeg in de ochtend of laat in de avond te komen. De kans op een vlak meer en een heldere lucht was dan het grootste. Met de voorspelde regen voor de komende dagen zou dat voor ons niet meer lukken.

In Fox Glacier vonden we een camping, zetten onze tent op en gingen lekker uit eten bij het restaurant aan Lake Matheson. Voor $19,95 pp hadden we daar een heerlijke barbeque en dronken een lekker plaatselijk biertje voordat we weer terug gingen naar de camping. 's Avonds raakten we aan de praat met twee Nederlanders die al een poosje probeerden om een heli-hike te regelen. Met een helicopter naar de bovenkant van de gletsjer en dan naar beneden lopen...prijzig...maar zeker een avontuur! Wij hadden voorlopig even genoeg gletsjer gezien en wilden weer naar de zon. Morgen op weg naar het Oosten!