Amsterdam

Nieuw Zeeland

Selecteer een dag:
Locatie
Vanuit de camping in Richmond reden we naar Nelson. In de boekjes konden we niet echt veel informatie vinden over Nelson dus reden we gewoon naar het centrum. We parkeerden onze auto bij het informatiecentrum en liepen de stad in. Wederom een lange (maar gezellige) winkelstraat met winkeltjes en terrasjes aan weerszijden. We vonden een leuk terrasje en dronken wat in de zon. Aan het einde van de straat was een kerk, gebouwd op een berg, met daaromheen een park. Vanwege het lekkere weer lagen er overal mensen te zonnen op de grasvelden wat ons deed denken aan Sonsbeek park op een mooie dag.

Vanaf de berg begon een historische wandeling door het centrum, die we onbewust al hadden gelopen. Nelson is een stad zoals alle andere steden met als grote voordeel dat er veel meer zon schijnt. Het strand was volgens Dana zeker een aanrader, maar we wilden met dit mooie weer naar de Abel Tasman Track toe. De weg terug naar de auto liepen we aan de andere kant van de winkelstraat waar we langs een aromatherapeutisch (of zoiets) winkeltje liepen. Hier verkochten ze olie in flesjes, onttrokken uit allerlei verschillende planten. We volgden onze neus en liepen het winkeltje binnen waar een overijverige (beetje zweverige) dame ons kennis liet maken met de 'krachten van aromatherapie'. Voor een paar dollar kochten we een flesje met een oliemix (voornamelijk lavendel en peper) die zou helpen bij de genezing van oververmoeide spieren. Niet dat we daar last van hadden, maar het 'geeft de vermoeide spieren kracht', vertelde ze, en bij de verschillende wandelingen die we nog willen gaan maken zou het wel eens van pas kunnen komen.

Vanuit Nelson reden we naar Motueka en zetten onze tent op bij een zeer ruime en rustige camping aan de rand van het centrum. Motueka is een prima uitvalsbasis voor (wandel)tochten in Abel Tasman National Park. We reden het centrum in en parkeerden onze auto bij het informatiecentrum. We kwamen hier immers om te wandelen en/of te kayakken! Omdat we nog niet helemaal hadden besloten hoe en hoe lang onze tocht zou worden, hoopten we daar meer informatie te krijgen.
De zeer hulpvaardige en ervaren dame van het informatiecentrum nam een uur de tijd om ons alle mogelijkheden van de omgeving uit te leggen. Uiteindelijk kwamen we op een perfecte combinatie (en prijs) uit die er als volgt uitziet.

Dag één (morgen):
- Vanuit Marahau wandelen via de Abel Tasman Coastal Track naar Anchorage Bay
- Hier camperen ($7 pp)

Dag twee:
- Vervoer van backpacks per watertaxi naar Tonga Bay ($10 per backpack)
- Vanuit Anchorage Bay kayakken naar Tonga Bay ($105 pp)
- Hier camperen ($7 pp)

Dag drie:
- Wandelen vanuit Tonga Bay naar Totaranui
- Per watertaxi terug naar Marahau ($26 pp)

Als je dezelfde tour georganiseerd wilt doen (inclusief avondeten) zou je minimaal $300pp moeten betalen dus het is zeker de moeite om het goed uit te (laten) zoeken door een objectieve partij.

Nadat we alles hadden geboekt en betaald reden we via de supermarkt terug naar de camping waar we 's avonds een heerlijk maaltje kookten. Bijna iedere camping is voorzien van een barbeque/grill waar gratis je gebruik van kunt maken. Het is dan heerlijk om vlees of vis te grillen voor het avondeten. Vanavond deden we dat met onze gekruide gehaktballetjes. Van een Nederlands echtpaar kregen we de tip om onze maiskolven in de magnetron klaar te maken. Nog geen 15 minuten later hadden we alles al klaar en het smaakte perfect!

Halverwege het eten maakte we een praatje met een aantal Nederlanders. Eén stel had van de drie weken in Nieuw-Zeeland al twee weken regen gehad! Pure pech dus want in de afgelopen drie maanden hebben wij nog niet eens zoveel regen gehad. Grappig genoeg hadden zij onze site bezocht voordat ze vertrokken, leuk om te horen. We wisselden flink wat tips uit en doken vroeg ons tentje in, we hadden immers een aantal mooie dagen voor de boeg!